Β’ Ενότητα 4th Athens Investment Forum: «Ο κατασκευαστικός κλάδος κλειδί για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Τα νέα έργα και η χρηματοδότησή τους»

Πέμπτη 21 Οκτωβρίου 2021 Στην τεράστια συμβολή που μπορεί να έχει ο κατασκευαστικός κλάδος και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την επόμενη περίοδο με τους διαθέσιμους πόρους κυρίως από το Ταμείο Ανάκαμψης για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας αναφέρθηκαν οι συμμετέχοντες στη σχετική ενότητα του AIF για τις υποδομές και τις κατασκευές.

Ο Πρόεδρος Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος, ΕΡΓΟΣΕ , κ. Χρήστος Βίνης, υπογράμμισε πως η ΕΡΓΟΣΕ υλοποιώντας έναν στρατηγικό σχεδιασμό ξεμπλόκαρε σημαντικά έργα που αφορούν τις υποδομές του σιδηροδρομικού δικτύου. Όπως είπε, για πρώτη φορά μετά από 5 χρόνια, ο ρυθμός αυτός είναι θετικός και επισήμανε τα έργα που τρέχει η εταιρία για τη διασύνδεση των δικτύων στα λιμάνια του Λαυρίου, της Ραφήνας, τις αναπλάσεις σε Αλεξανδρούπολη και Καβάλα, αλλά και στον 6ο προβλήτα της Θεσσαλονίκης. Ο κ. Βίνης τόνισε πως στόχος είναι η ολοκλήρωση έργων που θα καθιστούν το σιδηροδρομικό δίκτυο ασφαλέστερο και σύγχρονο με τον απαραίτητο εκσυγχρονισμό και αξιοποιώντας το ανθρώπινο δυναμικό.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος και Αντιπρόεδρος Δ.Σ., ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., κ. Νίκος Κουρέτας αναφέρθηκε στην υλοποίηση των έργων που τρέχει η εταιρία στη διάρκεια της χρονιάς που μεσολάβησε από την προηγούμενη διοργάνωση του AIF. Όπως είπε έχει υπογραφεί και ήδη στήθηκαν των πρώτα εργοτάξια για τη Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη υλοποιείται με ρεαλιστικό πρόγραμμα του Μετρό με στόχο να παραδοθεί στο τέλος του ’23 παρά τις όποιες δυσκολίες είχαν παρουσιαστεί, ενώ για το τραμ του Πειραιά υπογράμμισε ότι στα τέλη του επόμενου μήνα οδεύουμε προς χρήση. Μεγάλη σημασία δείχνει η Αττικό Μετρό και στο περιβαλλοντικό της αποτύπωμα, καθώς όπως επισήμανε ο κ. Κουρέτας, στα έργα που θα γίνουν για τη Γραμμή 4, τα δέντρα που θα χρειαστεί να κοπούν θα αντικατασταθούν από διπλάσιο αριθμό σε συνεννόηση πάντα με τους δήμους, ενώ υπογράμμισε πως το Μετρό είναι το πλέον φιλικό ΜΜΜ για το περιβάλλον.

Ο  Διευθύνων Σύμβουλος, Όμιλος AVAX, κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, τόνισε πως γινόμαστε όλοι μάρτυρες μια μεγάλης ανάπτυξης με πόρους από το Ταμείο Ανάκμψης, τα έργα έχουν ωριμάνσει και πρέπει να προχωρήσει γρήγορα η δημοπράτησή του. Ο κ. Μιτζάλης επισήμανε πως ο κατασκευαστικός κλάδος θα δείξει για άλλη μια τον σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη, ωστόσο επισήμανε πως η αύξηση των τιμών των υλικών και της ενέργειας, αλλά οι προκλήσεις – ανάγκες της κλιματικής αλλαγής μας οδηγεί να σχεδιάσουμε γρήγορα και αποτελεσματικά τα επόμενά μας βήματα. Σε αυτά θα πρέπει  σύμφωνα με τον ίδιο να δοθεί μεγάλη σημασία στις υποδομές και την προστασία του, ενώ τόνισε πως ο τεχνικός κόσμος θα αρθεί για άλλη μια φορά στο ύψος των περιστάσεων.

Το Μέλος ΔΣ, Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ. Γιώργος Περδικάρης τόνισε πως είμαστε όλοι υποχρεωμένοι να ενισχύσουμε την εθνική προσπάθεια και να αξιοποιηθεί η ιστορία ευκαιρία που δίνεται στη χώρα από τα Ταμείο Ανάκαμψης. Ο ίδιος επισήμανε πως υπάρχουν συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει ο κατασκευαστικό κλάδος και μετά από μια 10ετή συρρίκνωση να αναπτυχθεί εκ νέου, αναφέροντας ως «όπλα» σε αυτό την ύπαρξη πόρων αλλά και το νέο θεσμικό πλαίσιο. Επίσης ο κ. Περδικάρης υπογράμμισε και τα μειονεκτήματα που καταγράφονται και αφορούν την έλλειψη τεχνικού προσωπικού, την αύξηση του κόστους, την γραφειοκρατία, αλλά και τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Τόνισε πάντως πως η εταιρία τους συμβάλλει αυτήν την ώρα σε επενδύσεις που αγγίζουν τα 6,5 δισ. ευρώ.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος, ΙΝΤΡΑΚΑΤ Α.Ε., κ. Πέτρος Σουρέτης, τόνισε πως η πανδημία φρέναρε τους ταχείς ρυθμούς που είχαν αρχίσει να καταγράφονται, ωστόσο με την κατάλληλη αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης ια καταγραφούν ισχυρές επιδόσεις, όπως επισημαίνουν και οι ειδικοί, στο ρυθμό ανάπτυξης της χώρας. Ο ίδιος υπογράμμισε παράλληλα τα δυσοίωνα μηνύματα αναφορικά με το κόστος, αφού η αύξηση της τιμής της ενέργειας αλλά και των υλικών δημιουργούν νέες συνθήκες για την υλοποίηση των έργων. Όπως είπε, ίσως αυτά να οδηγήσουν και στη διάλυση σχετικών συμβάσεων, αφού αναθεωρούνται τα κόστη και ζήτησε από την πολιτεία να προχωρήσει σε γρήγορη δημοπράτηση έργων που έχουν ωριμάσει. Ο ίδιος απηύθυνε έκκληση στην πολιτεία να στηρίξει τον κατασκευαστικό κλάδο ακόμη περισσότερο.

Ο First Vice President and Managing Director Southern Europe, Hill International, κ. Μανώλης Σιγάλας, τόνισε πως υλοποιούνται και σχεδιάζονται επενδύσεις από τον κατασκευαστικό τομέα που τυγχάνουν ενδιαφέροντος κι από το εξωτερικό, ενώ εκτίμησε πως προδιαγράφεται μια «χρυσή» δεκαετία για τον κλάδο. Επίσης, επισήμανε πως οι ρυθμοί ανάπτυξης του κατασκευαστικού κλάδου τα επόμενα χρόνια θα είναι ιστορικών διαστάσεων και θα κληθούν, όπως κάνει ήδη η Hill να επενδύσει στο ανθρώπινο δυναμικό. Ο ίδιος υπογράμμισε πως πρέπει να ενισχυθεί η εξωστρέφεια του κλάδου με συμμαχίες και επενδυτικά σχήματα.

Σε σχετική ερώτηση του δημοσιογράφου Γιάννη Λ. Πολίτη -ήταν και ο συντονιστής- ο κ. Καραγιάννης είπε πως η κυβέρνηση δεν «φοβάται» τα ΣΔΙΤ και πως αυτό το τάγκο χρειάζονται, δύο, δηλ. η Πολιτεία και ο Τεχνικός κόσμος που έχει την τεχνογνωσία, ενώ τόνισε πως κλείνουν «παράθυρα» στις διαδικασίες και η κυβέρνηση θα δράσει το επόμενο διάστημα, μέχρι τα τέλη του έτους, ώστε να γίνει η αναθεώρηση τιμών, όπως τονίζουν κι οι εκπρόσωποι του κατασκευαστικού κλάδου.

Ο κ. Κουρέτας απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων τόνισε πως όσο πιο γρήγορα ξεκινήσουμε τόσο πιο νωρίς θα παραδώσουμε τα αντίστοιχα έργα.

Ο κ. Μιτζάλης ανέφερε παράδειγμα σημαντικών καθυστερήσεων στην έγκριση περιβαλλοντικών μελετών από την υφιστάμενη γραφειοκρατία, ζητώντας να υπάρξουν και εξαιρέσεις, όταν πρόκειται για επείγοντα έργα, όπως είναι τα αντιπλημμυρικά.