Σας ευχαριστώ πολύ, είναι ιδιαίτερη χαρά που βρίσκομαι σήμερα εδώ για τη εναρκτήρια ομιλία του φόρουμ.
Και ξεκινώ αναγνωρίζοντας το πολύ θετικό νέο, το χθεσινό που έχει σχέση με την αποκλιμάκωση των επιτοκίων στα 10ετή ομόλογα που από το 3,9% του περασμένου Μαρτίου πλέον βρισκόμαστε στο 1,5% για το δεκαετές ομόλογο και νομίζω ότι αυτό από μόνο του είναι μία ψήφος εμπιστοσύνης στη χώρα και στη νέα Κυβέρνηση σε σχέση με όλα τα επόμενα βήματα τα οποία θα ακολουθήσουμε.
Εκπροσωπώ ένα νέο Υπουργείο, υπήρχε και Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής στην προηγούμενη Κυβέρνηση αλλά αυτό ουσιαστικά έχει νέες αρμοδιότητες και μία νέα φιλοσοφία. Και υπό αυτή την έννοια θα ήθελα να μιλήσω για το θέμα των επενδύσεων μέσα από το πρίσμα το δικό μας γιατί στην πραγματικότητα αυτό το οποίο εμείς καλούμαστε να κάνουμε είναι η άρση των εμποδίων.
Το νέο αυτό Υπουργείο εστιάζει σε δύο βασικά πράγματα, στην απλοποίηση και στην διαλειτουργικότητα. Αντιλαμβάνεται την τεχνολογία ως μέσο όχι ως σκοπό.
Και η βασική μας δουλειά θα είναι τέσσερα projects, τέσσερις βασικές, αν θέλετε, στοχεύσεις. Όλες αντανακλώνται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο, Επενδύω στην Ελλάδα θα λέγεται, το οποίο θα κατατεθεί άμεσα.
Μέσα σε αυτό πολύ μεγάλο κομμάτι ακουμπά σε αυτές τις δραστηριότητες και δείχνει το φιλοεπενδυτικό χαρακτήρα που έχει η νέα αυτή δομή.
Ουσιαστικά θα εστιάσουμε σε 4 πράγματα. Το πρώτο έχει να κάνει με την ίδρυση μίας νέας πλατφόρμας του gov.gr στο οποίο θα αθροιστούν όλες οι σχετικές υπηρεσίες που παρέχει το ελληνικό κράτος αυτή τη στιγμή ψηφιακά και θα εντάσσονται ολοένα και περισσότερες μέσα σε αυτό.
Αυτό είναι πάρα πολύ χρήσιμο, έχουμε ένα καλό παράδειγμα από την Μεγάλη Βρετανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, το gov.uk. και είναι πάρα πολύ χρήσιμο γιατί φιλοσοφικά δείχνει ότι κράτος είναι ένα.
Το κράτος δεν αντιλαμβάνεται τον εαυτό του ως ένα κάθε φορά που ζητάει σε ένα επιχειρηματία ή σε ένα πολίτη να πάει σε τέσσερις, σε πέντε, σε έξι, σε εφτά ουρές για να διεκπεραιώσει διαφορετικές λειτουργίες.
Πρέπει να μπορεί να λειτουργεί μέσα από ένα one stop shop, να μπορεί να λειτουργεί μέσα από μία, αν θέλετε, αλληλεπίδραση.
Η αρχική ιδέα της ίδρυσης των ΚΕΠ παλαιότερα ήταν ακριβώς αυτή, τα ΚΕΠ να είναι απόληξη του κράτους. Στην πορεία δεν συνέβη έτσι, τα ΚΕΠ είναι ο πιο δημοφιλής θεσμός του ελληνικού δημοσίου αλλά δεν έχουν ακόμη κατορθώσει να αθροίσουν αυτές τις λειτουργίες, οπότε εμείς θα κάνουμε παράλληλα το εξής.
Από τη μία θα επενδύσουμε στα ΚΕΠ προσπαθώντας να περάσουμε μια σειρά από υπηρεσίες που σήμερα τα ΚΕΠ δεν έχουν πάνω τους αλλά ταυτόχρονα θα προσπαθήσουμε να ψηφιοποιούμε και αυτές τις υπηρεσίες μέσα από αυτή τη νέα πλατφόρμα για να μπορεί εν τέλει ο πολίτης να διεκπεραιώνει βασικές λειτουργίες από την επιχείρησή του ή από το σπίτι του, για να μπορεί να κερδίζει χρόνο.
Τώρα το ερώτημα είναι πώς θα το κάνει κανείς αυτό. Η εύκολη διαδικασία είναι να ψηφιοποιήσεις μία υπηρεσία ενδεχομένως. Παίρνει κάποιους μήνες, παίρνει κάποιον καιρό, αλλά οι περισσότεροι το ξέρετε, υπάρχει μία απόκλιση ιδιωτικού και δημοσίου τομέα σε σχέση με τις δυνατότητές του, αλλά οι δυνατότητες αυτές υπάρχουν, είναι υφιστάμενες.
Πρέπει να μπορεί το κράτος να σε ταυτοποιήσει. Πρέπει να μπορείς από απόσταση να αποδείξεις ότι εσύ είσαι όντως εσύ.
Ως προς αυτό, και εδώ είναι το μεγάλο έργο, μεγάλη στόχευση του Υπουργείου οι υπηρεσίες ταυτοποίησης και αυθεντικοποίησης. Ως προς αυτό έχουμε δύο προσεγγίσεις.
Η μία αφορά τις νέες ταυτότητες. Ο Πρωθυπουργός έχει δεσμευτεί ότι μέχρι το τέλος του έτους οι νέες αυτές ταυτότητες, ο διαγωνισμός θα είναι στον αέρα από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Συμμετέχουμε και εμείς σε αυτό το σχεδιασμό, γιατί θέλουμε οι ταυτότητες αυτές να έχουν ψηφιακή υποδομή. Έχουμε διδαχθεί πολύ από το παράδειγμα της Εσθονίας.
Έχουμε διδαχθεί στο ότι το τσιπ της ταυτότητας, κατ’ αρχήν πρέπει να είναι έγχρωμες, αλλά εκτός από το να είναι έγχρωμες, πρέπει και το τσιπ της ταυτότητας να μπορεί να σου δίνει τέτοιου τύπου υπηρεσίες αυθεντικοποίησης και ταυτοποίησης.
Γιατί; Στην Εσθονία μπορείς να κάνεις τα πάντα από το laptop σου, από το σπίτι σου, με εξαίρεση τρία πράγματα. Να παντρευτείς, να χωρίσεις και για κάποιο λόγο δεν μπορείς να αγοράσεις και ακίνητο.
Εδώ πέρα θα πρέπει να μπορέσουμε εν τέλει να κατορθώσουμε αντίστοιχα πράγματα. Μια εξουσιοδότηση, μια υπεύθυνη δήλωση για παράδειγμα είναι παράδοξο να μην μπορεί να γίνει από το σπίτι.
Άρα, σε ένα επίπεδο οι νέες ταυτότητες θα χρησιμοποιηθούν για αυτό, αλλά μέχρι να έρθουν οι νέες ταυτότητες, που θα είναι κάποια στιγμή το 2021, αφού ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και η υλοποίησή του, θα πρέπει να έχουμε κάποιες βασικές υπηρεσίες ταυτοποίησης όπως έχουν οι τράπεζες.
Μπορεί κανείς χρησιμοποιώντας τους κωδικούς των τραπεζών ή το κινητό του να διεκπεραιώσει μεταφορά χρημάτων. Θα πρέπει λοιπόν εμείς να χρησιμοποιήσουμε το επόμενο διάστημα αντίστοιχες δυνατότητες που ήδη υπάρχουν με έναν έξυπνο τρόπο, οι οποίες θα ακουμπήσουν πάνω σε αυτή τη νέα πλατφόρμα του gov.gr για να αυθεντικοποιείται ο πολίτης.
Ήδη έχουμε μία προσέγγιση στα σκαριά, η οποία θα ανακοινωθεί ταυτόχρονα με αυτή τη νέα πλατφόρμα. Υπολογίζουμε ότι τους πρώτους μήνες του νέου έτους, εγώ θα έλεγα αμέσως μετά το 1ο τρίμηνο, αυτή η πλατφόρμα θα είναι έτοιμη και λειτουργική σε μια πρωτόλεια μορφή και συνεχώς θα προστίθενται νέες υπηρεσίες ή θα μπαίνουν παλιές υπηρεσίες με μια νέα μορφή πάνω της.
Το τρίτο μεγάλο έργο του Υπουργείου έχει να κάνει με τη λεγόμενη άρση των εμποδίων. Στο νομοσχέδιο «Επενδύω στην Ελλάδα», που θα κατατεθεί, προβλέπεται ίδρυση ενός εθνικού προγράμματος απλοποίησης διαδικασιών.
Αυτή είναι και η φιλοσοφική λειτουργία αυτού του Υπουργείου. Πήραμε ουσιαστικά τα ΚΕΠ, πήραμε τις παλιές αρμοδιότητες της απλοποίησης της γραφειοκρατίας και των διαδικασιών από το παλιό Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και τις φέραμε μέσα στο ψηφιακό Υπουργείο, στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Και η ιδέα είναι, ότι μπορείς απλές λειτουργίες, ληξιαρχικά γεγονότα, ανανέωση διπλωμάτων, μια σειρά από ουσιαστικά γεγονότων ζωής των πολιτών και των επιχειρήσεων, να απλοποιήσεις αυτές τις διαδικασίες, να μειώσεις τις ουρές, αν κάνεις τα συστήματα να διαλειτουργήσουν, να μιλήσουν μεταξύ τους. Να αναπτύξουν web services το ένα σύστημα με το άλλο ώστε να μη χρειάζεται εν τέλει να πηγαίνεις σε πολλαπλές ουρές και να χάνεις πολλές παραγωγικές ώρες.
Αυτή είναι μια διαδικασία η οποία είναι πολύ εύκολη στην τεχνική της υλοποίηση, πολύ δύσκολη στη διοικητική της αποτύπωση.
Έχει από πίσω της μεγάλες δυσκολίες υπηρεσιών που έχουν αίσθηση ιδιοκτησίας στα δεδομένα τους, έχουν αίσθηση σημαντικότητας, η οποία χάνεται θεωρητικά όταν αφαιρείς ένα βήμα και απαιτεί μια οριζόντια καταγραφή και λειτουργία.
Το πρόγραμμα το οποίο θα ψηφιστεί τώρα με το νόμο, ουσιαστικά μας επιτρέπει να αποτυπώσουμε όλες τις διαδικασίες μία – μία. Τις βασικές εννοούμε προφανώς, διότι οι διαδικασίες είναι εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες εν τέλει.
Αλλά, τις πολύ βασικές, τα πολύ βασικά γεγονότα ζωής ξεκινώντας ας πούμε, για έναν πολίτη από τη γέννηση ενός παιδιού και καταλήγοντας στην απώλεια της ζωής ενός αγαπημένου προσώπου, για .. επιχειρήσεις από την ίδρυση μέχρι το κλείσιμο.
Είναι κάποια γεγονότα τα οποία ένα – ένα, σε συνεργασία με τα άλλα Υπουργεία και με δεδομένο τον οριζόντιο χαρακτήρα αυτού του Υπουργείου, θα ξεκινήσουμε μέσα στους επόμενους μήνες και θα απλοποιούμε αυτές τις διαδικασίες.
Ήδη επί της ουσίας έχουμε ξεκινήσει. Απλώς για να φτιαχτούν τα σχετικά web services και οι σχετικές διαλειτουργικότητες για κάποιες από τις υπηρεσίες, χρειάζονται δυο και τρεις και τέσσερις μήνες για να μπορεί να τεσταριστεί το σύστημα και να είναι έτοιμο.
Αλλά, πολύ σύντομα θα έχουμε πολύ καλά νέα πάνω σε αυτό. Η 4η λειτουργία έχει να κάνει με την επένδυση στην προσβασιμότητα στα δίκτυα, στις υποδομές. Οι υποδομές είναι και βασική ανθρώπινη ανάγκη.
Στο νέο νόμο, τον οποίο θα επικαλεστώ επίσης, στο «Επενδύω στην Ελλάδα», υπάρχουν μια σειρά από άρθρα που έχουν να κάνουν με τη ψηφιοποίηση και επιτάχυνση και απλοποίηση της αδειοδότησης συστημάτων κεραιών.
Αυτό είναι μια εκκρεμότητα που υπάρχει, οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες, οι πάροχοι τηλεπικοινωνιών ζητούν να υπάρξει αυτή η ρύθμιση εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Εμείς τη φέρνουμε γιατί υπήρχαν ζητήματα ουσιαστικά αδειοδοτήσεων στις κεραίες. Τη φέρνουμε γιατί είναι αναγκαία συνθήκη για να υπάρχει προβλεψιμότητα σε μία επένδυση στο χώρο των τηλεπικοινωνιών, αλλά τη φέρνουμε επίσης γιατί είναι και αναγκαία συνθήκη για να μπορέσει η χώρα να αλλάξει σελίδα και να περάσει στην εποχή των δικτύων 5ης γενιάς, στο λεγόμενο 5G.
Το ακούτε παντού γύρω σας. Μιλάνε πάρα πολύ τόσο εγχώρια, όσο και διεθνώς μιλάμε για τα δίκτυα 5ης γενιάς, για το 5G. Είναι και ένα πεδίο αναδυόμενου γεωπολιτικού ανταγωνισμού απ’ ότι φαίνεται.
Για τη χώρα μας έχει μία διπλή αξία. Έχει αφενός την αξία καθ’ αυτών των υποδομών και των ταχυτήτων και αυτό είναι κάτι που αφορά τη βιομηχανία, αφορά τους επενδυτές γιατί για έναν πολίτη το να περάσει απ’ το 20 MB το δευτερόλεπτο στα 500 MB το δευτερόλεπτο και πάλι βίντεο θα βλέπει.
Αλλά η ιστορία που έχει σχέση με το 5G ακουμπά περισσότερο το B2B, ακουμπά περισσότερο δηλαδή το κομμάτι εκείνο της βιομηχανίας που θα ακουμπήσει επάνω σ’ αυτές τις υψηλές ταχύτητες, είτε μιλάμε για αυτόνομα οχήματα, είτε μιλάμε για πράγματα τα οποία σήμερα μας ακούγονται και λίγο επιστημονική φαντασία.
Αλλά οφείλω να πω ότι το νοητικό παράδειγμα το οποίο θα σας παροτρύνω να κάνετε είναι ότι εάν συγκρίνει κανείς το έτος 2004 με το έτος 1994 σε σχέση με την εξέλιξη του διαδικτύου και του ίντερνετ, πάλι πολλά πράγματα φαινόντουσαν επιστημονική φαντασία και μεταγενέστερα ήταν τα δεδομένα και τα κεκτημένα της ζωής μας. Το ίδιο θα συμβεί και τώρα και θα συμβεί εκθετικά και γρήγορα.
Σε ό,τι αφορά, λοιπόν, τα δίκτυα 5G θα ξεκινήσουμε ανακοινώνοντας την εθνική μας στρατηγική για το δίκτυο, για τη δομή των διαγωνισμών του φάσματος, για τη δομή του ίδιου του δικτύου. Αυτό θα είναι έτοιμο το πρώτο τρίμηνο του ’20 και στο τέλος του ’20 θα ξεκινήσει η δημοπρασία του φάσματος του 5G η οποία θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του 2021.
Ο στόχος είναι να μπορέσει η Ελλάδα, να το πω σχηματικά, να μη χάσει και αυτό το τρένο. Κάποτε είχε ειπωθεί τη δεκαετία του ’80 ότι η «Ελλάδα δεν πρέπει να χάσει το τρένο της πληροφορικής». Η Ελλάδα το τρένο της πληροφορικής το έχασε. Αυτό αντανακλάται στην 26η θέση στο Δίκτυο Daisy, στο Δίκτυο Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αυτό ουσιαστικά αποτυπώνει και τη ρητή πρόθεση της κυβέρνησης να έχουμε πιάσει το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης σ’ αυτό το δείκτη μέχρι το πέρας της τετραετίας.
Είναι δεδομένο πως στην ανάπτυξη αυτών των δικτύων δεν μπορούμε να μείνουμε πίσω. Είναι αναγκαία συνθήκη από τη μία η προσβασιμότητα και από την άλλη οι ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες για να μπορέσει η χώρα ποιοτικά να αλλάξει σελίδα. Και είναι δεδομένο πως το διακύβευμα για εμάς είναι μια πάρα πολύ σημαντική ποιοτική αλλαγή. Η επανίδρυση του κράτους και η άρση των εμποδίων για τις επιχειρήσεις και τους επιχειρηματίες για να μπορέσουμε να απελευθερώσουμε το δυναμικό μας.
Μ’ αυτές τις σκέψεις σας ευχαριστώ πάρα πολύ και εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες του σημερινού Forum.