Κυρίες και κύριοι, αφού ευχαριστήσω για την πρόσκληση, θέλω να σημειώσω πως δεν θα πω τίποτα σε σχέση με το ευρύτερο πολιτικό και οικονομικό κλίμα.
Μίλησε έτσι και αλλιώς ο Πρωθυπουργός πριν από λίγο στη Κοινοβουλευτική ομάδα της Νέας Δημοκρατίας, άρα παρέλθει να μιλήσω και για την πολιτική σταθερότητα και για τη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και για το αναπτυξιακό διυπουργικό νομοσχέδιο, το οποίο κατατίθεται στη Βουλή.
Θα σταθώ αυστηρά στα θέματα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βασικά θα μιλήσω για την ενεργειακή μας πολιτική, για τις ενεργειακές μας προτεραιότητες σε ένα ακροατήριο που έτσι και αλλιώς είναι εξοικειωμένο με τα ζητήματα που θα πω, άρα θα αποφύγω περιττές εισαγωγές και περιττές αναφορές στα ζητήματα αυτό.
Θα σταθώ στους τίτλους και εσείς είμαι βέβαιος ότι θα βγάλετε τα συμπεράσματά σας.
Το πρώτο θέμα το οποίο μας απασχόλησε και μας απασχολεί και θα μας απασχολεί χωρίς καμιά αμφιβολία μέχρι το τέλος της τετραετίας, είναι το ζήτημα της ΔΕΗ.
Έχουμε αντιμετωπίσει το βασικό πρόβλημα που ήταν το ζήτημα της ρευστότητας, με μέτρα τα οποία πήραμε γρήγορα και τα οποία ήταν χωρίς καμιά αμφιβολία αποτελεσματικά και τώρα έχουμε να ανέβουμε την ανηφόρα των διαρθρωτικών μέτρων σε σχέση με τη ΔΕΗ, δηλαδή την απολιγνιτοποίηση, τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, την απελευθέρωση της ΔΕΗ από τους περιττούς γραφειοκρατικούς περιορισμούς που τις θέτει ο νόμος και τις ΔΕΚΟ, καθώς και το άνοιγμα, το θαρραλέο άνοιγμα της ΔΕΗ στην αγορά των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Το δεύτερο με το οποίο ασχολούμαστε και το οποίο είναι βασική μας προτεραιότητα είναι η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ. Μιλάμε για μια αποκρατικοποίηση η οποία θα αφορά από τη μια πλευρά τα δίκτυα, από την άλλη πλευρά την εμπορία χονδρική και λιανική. Και μπορεί να πάμε και μέχρι το 100% στην περίπτωση της ΔΕΠΑ. Θα το δείξει και η έρευνα αγοράς.
Οι αποφάσεις θα ληφθούν πάντως σύντομα και το νομοσχέδιο θα κατατεθεί εντός του Οκτωβρίου μαζί με τις ρυθμίσεις για τη ΔΕΗ στις οποίες αναφέρθηκα προηγουμένως και ρυθμίσεις γενικότερα που θα απελευθερώνουν την αγορά ενέργειας με στόχο να πάμε στο target model έτσι ώστε να έχουμε πραγματικά μια ανταγωνιστική αγορά στην οποία δεν θα χρειάζεται ο Υπουργός να βγάζει τιμολόγια και να μετέχει πλαγίως έστω σε διευθετήσεις μεταξύ της ΔΕΗ και μεγάλων επιχειρήσεων της χώρας.
Η τρίτη μας προτεραιότητα είναι ο περιορισμός του μεριδίου του κράτους στα ΕΛΠΕ, με βάση τις δεσμεύσεις άλλωστε και της προηγούμενης κυβέρνησης. Σ’ αυτό το σημείο συνεχίζουμε την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης και αυτή την ώρα, σύμφωνα και μ’ αυτά που είχε συμφωνήσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ διερευνούμε όλες τις επιλογές και θα καταλήξουμε σ’ αυτό το οποίο θεωρούμε και μαζί μας είναι, είμαι βέβαιος, και η κοινή γνώμη ότι είναι αυτό που επιτάσσει το εθνικό συμφέρον και το συμφέρον για τον Έλληνα φορολογούμενο.
Αναφέρομαι, θέλω να αναφερθώ επίσης στους υδρογονάνθρακες για να σημειώσω ότι και σ’ αυτό συνεχίζουμε την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης, με τη διαφορά ότι δεν κατέληξε η ίδια. Είχε συμφωνήσει για τους υδρογονάνθρακες τελευταία φορά στις 27 Ιουνίου. Εμείς φέραμε τις συμβάσεις προς κύρωση. Η προηγούμενη κυβέρνηση βρέθηκε απέναντι, σχεδόν απέναντι. Εν πάση περιπτώσει, ψήφισαν παρόν.
Εμείς μένουμε σταθερά δεσμευμένοι σ’ αυτή την πολιτική της διερεύνησης των υδρογονανθράκων βεβαίως με όλες τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι θα μείνουμε σταθεροί σ’ αυτό.
Και κλείνω, σε σχέση με τα θέματα της συμβατικής αγοράς ενέργειας, της κλασικής αγοράς ενέργειας με μία αναφορά στους αγωγούς. Απόψε πάμε στην Βουλγαρία έτσι ώστε να υπογράψουμε τον αγωγό IGB, τον συνδετήριο αγωγό Ελλάδος – Βουλγαρίας.
Είναι συγκινητικό για εμένα αλλά και λίγο θλιβερό το γεγονός ότι με εμένα ξεκίνησε ο αγωγός αυτός πριν από δέκα χρόνια όμως και χρειάστηκαν δέκα χρόνια για να τελειώσει πάλι με εμένα. Δεν σημαίνει ότι εγώ έκανα όλες τις βασικές ενέργειες για να τελειώσει. Κάναμε και εμείς το τελευταίο τρίμηνο. Πάντως το σημειώνω για το ότι δεν θα έπρεπε ένα τέτοιο έργο να κρατήσει δέκα χρόνια. Γι’ αυτό το λέω.
Αλλά δεν έχουμε μόνο τον IGB. Ξέρετε ότι εμείς θέλουμε να ενισχύσουμε τη γεωστρατηγική θέση της χώρας συνολικότερα, γι’ αυτό είμαστε ανοιχτοί στο FSRU της Αλεξανδρούπολης, είμαστε ανοιχτοί και στηρίζουμε τον αγωγό East Med που θα συνδέσει, όταν γίνει πράξη, αγωγός φυσικού αερίου, το Ισραήλ με την Κύπρο, την Ελλάδα και στη συνέχεια την Ιταλία.
Και βεβαίως στηρίζουμε την ηλεκτρική διασύνδεση της Αττικής με την Κρήτη, την Κύπρο και το Ισραήλ. Κάναμε ό,τι μπορούσαμε όλο το καλοκαίρι και μέχρι την Παρασκευή έτσι ώστε να εξασφαλίσουμε, να διασφαλίσουμε ένα ενιαίο project.
Δυστυχώς αυτό δεν κατέστη εφικτό στις συζητήσεις που έγιναν και στις οποίες μετείχε και ο Βελγικός ΑΔΜΗΕ ας πούμε, διότι οι προτάσεις που έγιναν προς την κατεύθυνση του ΑΔΜΗΕ δεν ήταν ώριμες.
Δεν μπορούσε η ελληνική πλευρά να τις δεχθεί, διότι εκτός των άλλων θα έμενε στον αέρα το ζήτημα της ηλεκτροδότησης της Κρήτης μέσω υποθαλάσσιας σύμβασης, το οποίο για εμάς είναι μεγάλης εθνικής σημασίας.
Ξεκαθάρισα όμως στον Κύπριο Υπουργό χθες, τον οποίον τον συνάντησα στον Κάιρο, τον κύριο Λακκοτρύπη, ότι προφανώς είναι προτεραιότητα για εμάς, για τον Πρωθυπουργό, για εμένα προσωπικά, αν αρθεί η απομόνωση της Κύπρου στο επίπεδο της ηλεκτρικής ενέργειας και είμαστε έτοιμοι από αύριο να ξεκινήσουμε εντατικές και παραγωγικές διαπραγματεύσεις, έτσι ώστε να υπάρξει η διασύνδεση της Κρήτης με την Κύπρο και στη συνέχεια με το Ισραήλ και είμαστε εδώ για να διασφαλίσουμε, πιστεύουμε ότι διασφαλίζονται όλες οι προϋποθέσεις της λεγόμενης διαλειτουργικότητας των συστημάτων.
Αυτό, επειδή βλέπω να γίνονται κάποιες συζητήσεις, για να αρθούν οι παρεξηγήσεις.
Αυτά σε σχέση με τις συμβατικές μορφές ενέργειας. Έρχομαι στην πράσινη ενέργεια που αποτελεί προτεραιότητα μας.
Αποτελεί προτεραιότητά μας. Θα καταγραφεί στο εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα. Εμείς θέλουμε το μερίδιο των ΑΠΕ να ανέβει το 2030 στο 35% και εξίσου φιλόδοξους στόχους θα θέσουμε και για το μερίδιο των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή.
Θέλουμε να διευκολύνουμε την αδειοδότηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και προς αυτήν την κατεύθυνση είμαστε σε διαβούλευση με τη ΡΑΕ. Θα λάβουμε σοβαρά υπόψη τις προτάσεις της ΡΑΕ προς αυτήν την κατεύθυνση.
Είμαστε σε επαφή με την αγορά φυσικά και με τις υπηρεσίες του Υπουργείου, έτσι ώστε να φέρουμε όλες τις ρυθμίσεις νομοθετικές και κανονιστικές που θα συντομεύουν την αδειοδότηση των ΑΠΕ.
Παραλλήλως, θέλουμε να στηρίξουμε όλα τα προγράμματα ενεργειακής εξοικονόμησης. Θα υπάρξει 3η φάση στο Εξοικονομώ κατ’ οίκων.
Εκτιμώ ότι θα πλησιάσουμε το 1 δισεκατομμύριο μόνο στο πρόγραμμα Εξοικονομώ, το οποίο δεν πρέπει να το υποτιμούμε, διότι ολόκληρο το ΕΣΠΑ είναι 20 δισεκατομμύρια.
Προφανώς δεν θα καλύψουν όλο το ενδιαφέρον, γιατί είναι τεράστιο, αλλά στηρίζουμε αυτό το πρόγραμμα όσο μπορούμε. Είναι ένα πρόγραμμα που το αγαπώ, γιατί εγώ το ξεκίνησα πριν από 10 χρόνια.
Και είναι ένα πρόγραμμα το οποίο στηρίζει βεβαίως εξ’ ορισμού την ενεργειακή αναβάθμιση των σπιτιών. Ωφελεί τα νοικοκυριά και ωφελεί και τους εμπλεκόμενους στην οικοδομική δραστηριότητα για λόγους τους οποίους δεν χρειάζεται να εξηγήσω.
Αλλά, παράλληλα όπως δήλωσε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, εξετάζουμε κίνητρα φορολογικά για την ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών.
Επίσης, προσθέτω ότι σύντομα θα είμαστε στη θέση να παρουσιάσουμε το τροποποιημένο ΗΛΕΚΤΡΑ, που είναι το πρόγραμμα για την ενεργειακή αναβάθμιση των δημοσίων κτηρίων, ξεκινώντας από το ίδιο το Υπουργείο Ενέργειας και τα κτήρια τού Υπουργείου Ενέργειας.
Δεν μπορώ να αποκοπώ από το παρελθόν. Διότι προφανώς πρέπει να δείχνουμε το παράδειγμα και κλείνω τα παραδείγματα που σας έδωσα για την πράσινη ενέργεια, με τις πολιτικές που σχεδιάζουμε για την ηλεκτροκίνηση.
Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα είναι αρκετά κάτω από το 1%, όταν στην Ευρώπη είναι 7%. Ήδη έχουμε ξεκινήσει επαφές με την Ολλανδική πλευρά.
Θα συνεχιστούν αυτές οι επαφές, αλλά έχει συσταθεί και διυπουργική Επιτροπή, η οποία μελετά αυτό το θέμα. Μια διυπουργική Επιτροπή ανάμεσα στα Υπουργεία Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος.
Προσέξτε. Δεν μιλάμε απλά για μια ακόμα απόσυρση των αυτοκινήτων. Δεν θα έπρεπε να ήμασταν φιλόδοξοι, να μιλάγαμε για μια τρίτη απλώς απόσυρση των αυτοκινήτων όταν η πρώτη έγινε στις αρχές της δεκαετίας του ’90.
Είμαστε στο 2019. Μιλάμε για την εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης. Μιλάμε για αλλαγή της ζωής μας. Μία ουσιώδη αλλαγή στο χώρο της ενέργειας αλλά και της καθημερινότητας.
Και επομένως, παρακαλώ όλους όσους μιλάμε γι’ αυτό το θέμα να μας ρωτάνε για να μην περιορίζονται οι αναφορές τους σε θέματα τα οποία είναι δευτερευούσης σημασίας σε σχέση με ένα πράγματι φιλόδοξο πρόγραμμα το οποίο το αγκαλιάζει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.
Και θα κλείσω την τοποθέτησή μου με δύο αναφορές στο περιβάλλον και στη χωροταξία, δηλαδή σε τομείς δραστηριότητας του δικού μας Υπουργείου που επηρεάζουν όμως την ενέργεια.
Σε σχέση με το περιβάλλον ξέρετε ότι προχωρούμε την απολιγνιτοποίηση. Προφανώς επηρεάζεται η ΔΕΗ, επηρεάζει την οικονομική δραστηριότητα της χώρας. Έχουν τεθεί όρια σαφή από τον Πρωθυπουργό ίσα με το 2028. Είμαστε η πρώτη κυβέρνηση που όχι μιλάει αλλά κάνει πράξη την απολιγνιτοποίηση. Και το εννοούμε. Έχουν ξεκινήσει ήδη οι επαφές με τις τοπικές κοινωνίες και θα προχωρήσουμε γρήγορα και χωρίς αμφιβολίες και καθυστερήσεις ως προς αυτό.
Προς την ίδια κατεύθυνση κινούνται οι πρωτοβουλίες μας για την κυκλική οικονομία και την απόσυρση των πλαστικών. Την επόμενη εβδομάδα θα μιλήσουμε συγκεκριμένα για το πώς σχεδιάζουμε να προχωρήσουμε για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης.
Σήμερα είχαμε διαβούλευση για τους φορείς προστατευόμενων περιοχών. Από εκεί έρχομαι. Και επίσης έχουμε παρουσιάσει τη στρατηγική μας για τη διαχείριση των αποβλήτων συνολικά σε επίπεδο με ορίζοντα τετραετίας.
Αυτά είναι γενικότερα η πολιτική μας για το περιβάλλον.
Θέλω να πω όμως ότι ένας άξονας της πολιτικής μας που αφορά το ακροατήριο της ενέργειας είναι αυτά τα οποία προτιθέμεθα να κάνουμε για τις αδειοδοτήσεις. Για τις αδειοδοτήσεις ήδη υπάρχουν ρυθμίσεις στο διυπουργικό νομοσχέδιο που ξεκινάει να συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή, απλούστευσης των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων.
Αλλά αυτό είναι μόνο ένα μικρό κλάσμα σε σχέση με αυτά τα οποία πρόκειται να δείτε. Θα γίνουν και άλλες παρεμβάσεις σε ένα οριζόντιο νομοσχέδιο του Υπουργείου, το οποίο θα περιλαμβάνει μέτρα για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αυτά που σας είπα προηγουμένως, απλούστευση των αδειοδοτήσεων αλλά και απλούστευση γενικά των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων.
Και σ’ αυτό βασική μας φιλοσοφία θα είναι το outsourcing. Δηλαδή επειδή το πράγμα έχει στομώσει, στομώνει κατά καιρούς, θα θελήσουμε να κάνουμε αυτό που έχει προβλεφθεί ήδη από νόμους του 2010 και του 2011, να υπάρχει δυνατότητα για τρίτους περιβαλλοντικούς αξιολογητές.
Γίνεται στις πολεοδομίες, γίνεται. Γίνεται με επιτυχία. Δεν είναι το παλιό σύστημα πια που οι πολεοδομίες ήλεγχαν τα πάντα. Λέμε να το διευρύνουμε και στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις. Και προβλέπεται ήδη από το νόμο 4014/2011 αλλά για λόγους που με ξεπερνούν δεν έχει εφαρμοστεί επί οχτώ χρόνια. Τώρα θα εφαρμοστεί. Θα εφαρμοστεί βάσει των προβλέψεων αυτού του νόμου και βάσει των προβλέψεων του νομοσχεδίου του οποίου σας είπα ότι θα φέρουν σύντομα στη Βουλή.
Και τελευταία παρατήρηση που έχω να κάνω. Προσπάθησα να σας μιλήσω χωρίς συνθήματα, με ψαχνό, με ουσία. Είναι μια παρέμβαση που θα κάνουμε ευρείας κλίμακος για τις χρήσεις γης και τα χωρικά σχέδια.
Ξέρω πολύ καλά ότι μετά τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει από το 2010 και μετά ζητήματα που σχετίζονται με την πολεοδομία και τη χωροταξία είναι κομβικής σημασίας στο να προωθηθούν επενδύσεις. Και βεβαίως σ’ αυτό συμπεριλαμβάνονται και οι ενεργειακές επενδύσεις.
Επομένως, θα είμαστε αρκετά θαρραλέοι σε αυτό, σεβόμενοι το Σύνταγμα, αλλά και σεβόμενοι την κοινή λογική και τις καλές Ευρωπαϊκές πρακτικές.
Εμείς είμαστε Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να πάρουμε μέτρα τα οποία θα ζημιώσουν το περιβάλλον.
Ξέρουμε πολύ καλά ότι το περιβάλλον είναι ο πλούτος της χώρας. Για αυτό άλλωστε πέρα από τα μέτρα τα οποία σας ανέφερα σε τίτλους για το περιβάλλον αυτό καθ’ αυτό, παίρνουμε και όλα αυτά τα μέτρα στον τομέα της ενέργειας, που στηρίζουν την πράσινη ενέργεια.
Ωστόσο, δεν θα πρέπει μιλώντας για το περιβάλλον, να είμαστε δέσμιοι προκαταλήψεων, οι οποίες εμποδίζουν τη χώρα να ακολουθήσει το δρόμο πιο προηγμένων Ευρωπαϊκών Κρατών.
Επομένως, ναι στην προστασία του περιβάλλοντος. Για αυτό έχουμε μεταξύ των άλλων και αυτό το φιλόδοξο πρόγραμμα της απολιγνιτοποίησης, αλλά από την άλλη πλευρά θα είμαστε σταθερά και μέχρι τέλους απέναντι στις προκαταλήψεις οι οποίες απομάκρυναν επενδύσεις από τη χώρα και δυσκόλεψαν την πορεία της χώρας και ιδιαίτερα των νέων ανθρώπων προς τα εμπρός.
Αυτά είχα να σας πω, σε τίτλους επαναλαμβάνω. Χωρίς μεγάλα συνθήματα και λόγια. Άλλωστε εσείς ξέρετε ποια είναι η κατάσταση.
Ήθελα να κάνω αυτή τη ξεκάθαρη εξήγηση ενώπιών σας και από εδώ και πέρα θα είμαστε εδώ να μας κρίνετε.
Σας ευχαριστώ πολύ.